Gómez: “Suposa un enorme greuge per als
valencians i valencianes i suposa una evident pèrdua de competitivitat per a la
nostra economia.”
Alzira, 3 de maig de 2012.
La
ministra del Govern espanyol Anna Pastor ha manifestat la seua voluntat de
rescatar les autopistes de Madrid i finançar el rescat allargant les
concessions de les autopistes del País Valencià i de Catalunya, amb els greuge
que aixó suposa de cost als valencians i valencianes, que hauran de continuar
pagant peatge durant més anys per rescatar el de Madrid. Mentre Madrid es pot
connectar amb tots els punt de la península per via rapida gratuïta i no paguen
pràcticament peatges, un 48% dels ingressos dels peatges de totes les
autopistes de l’Estat es concentra al
País Valencià i a Catalunya.
Cal recordar que els peatges estan
administrats en règim de concessió per unes empreses que ja han amortitzat amb
escreix el preu de la seua construcció. Algunes autopistes es troben en
funcionament des de l’any 1969. També cal dir que la concessió de l’AP-7 havia
d’acabar el 31 de desembre de 1996, però el govern espanyol de l’època, amb Jose Maria Aznar i Zaplana
al capdavant, van decidir allargar-la fins al 31 de desembre de 2019. En els
darrers mesos, i mitjançant diverses notícies en premsa, el govern ha filtrat
la seua intenció de tornar a perllongar la concessió més enllà del 2019 i de
fer-nos pagar també a les autovies. El pretext és garantir els guanys esperats
abans de la crisi per les empreses concessionàries de les autopistes radials de
Madrid pràcticament deficitàries. Els últims dies també ve anunciant-se la
implantació de peatges en les autovies.
Amb tots aquests anuncis, l’enorme greuge per als valencians i valencianes, lluny de
mitigar-se, s’augmentarà considerablement. Per què tota aquesta política
de mantenir els peatges minva l’economia de mols treballadors i treballadores
que utilitzen les autopistes i que no tenen altra eixida. Només cal analitzar
les alternatives a l’autopista en desplaçaments des de la Ribera o l’Horta cap
a la Marina o cap a Vinaròs, o des de la Safor cap a l’Alacantí o cap a la
Plana. La nacional suposa més quilòmetres, més temps, més despesa de gasolina i
més sinistralitat. L’existència dels peatges encareix l’exportació dels nostres
productes cap al nord i cap al sud. El nostre eix mediterrani és clarament de
pagament la qual cosa suposa una evident pèrdua de competitivitat.
Cal recordar que
des de Compromís a les Corts Valencianes
s’ha tornat a plantejar la Proposició de Llei per a rescatar l’AP7 i, també,
s’ha registrat una Proposició No de Llei, “per instar al govern valencià a que
no renove les concessions de l’autopista. Així mateix, el diputat al Congrés
Joan Baldovi, ha presentat una esmena perquè el govern prioritze i en compte de
pagar i rescatar autopistes per on no passa ningú, destine 50 milions d’euros
ja enguany per al fons de rescat que cal fer per alliberar l’AP7.
Per tot açò, anem a presentar una
moció on demanem que l’Ajuntament d’Alzira manifeste el seu rebuig al possible
rescat per part del Govern l’Estat de les autopistes de radi de Madrid a costa
d’allargar les concessions de les autopista de peatge del País Valencià, exigir al Govern de l’Estat respectar
els venciments de les concessions de les autopistes sense afectar els recursos
del conjunt dels ciutadans del País Valencià i el rebuig
al possible establiment de peatges a les autovies.
Diego Gómez
Regidor Compromís per
Alzira
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada