dijous, 3 de maig del 2012

Compromís per Alzira demana que no s’allarguen les concessions dels peatges de l’AP-7


Gómez: “Suposa un enorme greuge per als valencians i valencianes i suposa una evident pèrdua de competitivitat per a la nostra economia.”

Alzira, 3 de maig de 2012.

            La ministra del Govern espanyol Anna Pastor ha manifestat la seua voluntat de rescatar les autopistes de Madrid i finançar el rescat allargant les concessions de les autopistes del País Valencià i de Catalunya, amb els greuge que aixó suposa de cost als valencians i valencianes, que hauran de continuar pagant peatge durant més anys per rescatar el de Madrid. Mentre Madrid es pot connectar amb tots els punt de la península per via rapida gratuïta i no paguen pràcticament peatges, un 48% dels ingressos dels peatges de totes les autopistes de l’Estat es concentra al  País Valencià i a Catalunya. 

            Cal recordar que els peatges estan administrats en règim de concessió per unes empreses que ja han amortitzat amb escreix el preu de la seua construcció. Algunes autopistes es troben en funcionament des de l’any 1969. També cal dir que la concessió de l’AP-7 havia d’acabar el 31 de desembre de 1996, però el govern espanyol de l’època, amb Jose Maria Aznar  i Zaplana al capdavant, van decidir allargar-la fins al 31 de desembre de 2019. En els darrers mesos, i mitjançant diverses notícies en premsa, el govern ha filtrat la seua intenció de tornar a perllongar la concessió més enllà del 2019 i de fer-nos pagar també a les autovies. El pretext és garantir els guanys esperats abans de la crisi per les empreses concessionàries de les autopistes radials de Madrid pràcticament deficitàries. Els últims dies també ve anunciant-se la implantació de peatges en les autovies.

            Amb tots aquests anuncis, l’enorme greuge per als valencians i valencianes, lluny de mitigar-se, s’augmentarà considerablement. Per què tota aquesta política de mantenir els peatges minva l’economia de mols treballadors i treballadores que utilitzen les autopistes i que no tenen altra eixida. Només cal analitzar les alternatives a l’autopista en desplaçaments des de la Ribera o l’Horta cap a la Marina o cap a Vinaròs, o des de la Safor cap a l’Alacantí o cap a la Plana. La nacional suposa més quilòmetres, més temps, més despesa de gasolina i més sinistralitat. L’existència dels peatges encareix l’exportació dels nostres productes cap al nord i cap al sud. El nostre eix mediterrani és clarament de pagament la qual cosa suposa una evident pèrdua de competitivitat.

            Cal recordar que des de Compromís a les Corts Valencianes s’ha tornat a plantejar la Proposició de Llei per a rescatar l’AP7 i, també, s’ha registrat una Proposició No de Llei, “per instar al govern valencià a que no renove les concessions de l’autopista. Així mateix, el diputat al Congrés Joan Baldovi, ha presentat una esmena perquè el govern prioritze i en compte de pagar i rescatar autopistes per on no passa ningú, destine 50 milions d’euros ja enguany per al fons de rescat que cal fer per alliberar l’AP7.

            Per tot açò, anem a presentar una moció on demanem que l’Ajuntament d’Alzira manifeste el seu rebuig al possible rescat per part del Govern l’Estat de les autopistes de radi de Madrid a costa d’allargar les concessions de les autopista de peatge del País Valencià, exigir al Govern de l’Estat respectar els venciments de les concessions de les autopistes sense afectar els recursos del conjunt dels ciutadans del País Valencià i el rebuig al possible establiment de peatges a les autovies.

Diego Gómez
Regidor Compromís per Alzira